İnsansız, akıllı arabalar, 2007 Kasım ayında, teknolojinin daha ileriye götürülmesi (pushing the technology) sloganıyla şehir içi araba yarışında yarıştılar. Bu yarışta, OSU-ACT (Ohio State University - The Autonomous City Transport) takımına teknik destek vermek üzere Dr. Ahmet Yazıcı 6 aylığına Ohio State Universitesi’ne gitmiştir. Farklı ülkelerde bu alanda çalışma gösteren 89 takımın katıldığı yarışmalarda, OSU-ACT takımı olarak ilk 15’e girilmiştir.
Akıllı araba yarışlarında temel hedef bu alandaki çalışmalara ivme kazandırmaktır. Önceki yıllarda düzenlenen iki yarışma (2004 ve 2005), insansız akıllı arabaların çöl ortamında yaklaşık 200km’lik bir mesafede belli bir başlangıç noktasından bitiş noktasına varmasını gerektirmekteydi ve bu yarışlarda araçların diğer araçlarla etkileşimi yoktu. 2007 yılı kasım ayında Amerika Birleşik devletlerinde yapılan yarışta ise akıllı araçların kavşaklarda geçiş üstünlüklerine uyma, sollama sırasında karşı şerit ve arka tarafı kontrol etme, güvenli takip mesafesini koruma gibi trafik kurallarına uymaları gerekmekteydi. Bunların yanı sıra, park alanına giriş yapıp güvenli park etme, ana yola çıkarken yolda varsa hareket eden araçların hızını hesaplayıp uygun zamanda çıkış, dönüşlerde kendi şeridinde kalma, bir yerde yol kapalı olduğunda yeni yolların bulunması gibi gerçek bir sürücünün yapması gereken birçok davranışın akıllı araçlar tarafından sergilenmesi isteniyordu.
OSU-ACT takım arabası
2007 Akıllı şehir içi araba yarışına OSU-ACT takımı yukarıda şekilde gözüken Hibrid Toyota Highlander ile katıldı. Aracın karma (Hibrid) yapısı nedeni ile bilgisayar, elektronik birimler ve algılayıcıların ihtiyaç duyduğu DC güç için ek bir güç kaynağına gerek olmadı. Burada aracın etrafını ve konumunu sağlıklı bir şekilde tespit etmesi en temel problemdir. Bu amaçla araç üzerine üç adet lazer mesafe algılayıcı, iki adet radar, yol çizgileri ve öndeki araçların tespiti için üç adet kamera birimi, aracın konumlandırılması için GPS sistemi, GPS verisi kaybolduğunda konumlandırmayı sağlayacak iç navigasyon birimi (INU) , pusula vb. diğer algılayıcılar bulunmaktadır.
Ayrık algılayıcılardan gelen bilgilerin, aracın kendi kendine karar vermesinde yeterli olmamaktadır bu nedenle gerektiğinde farklı algılayıcılardan gelen bilgilerin birleştirilmesi ve yapay zekâ teknikleri ile ihtiyaç duyulan kararların güvenli bir şekilde üretilmesi gerekmektedir. Akıllı bir araba için algılayıcılardan alınan bilgiler doğrultusunda gerçek zamanlı ve güvenli karar vermede mevcut yapay zekâ teknikleri ve uygulama aracı olan yazılımların daha emekleme aşamasındadır ve bu alanda ilerlemeler sağlayacak yeni Einstein’lara ihtiyaç duyulmaktadır.
ESOGÜ Yapay Zekâ ve Robotik Laboratuarı olarak önemli bir birikime sahip olmakta olup ekip olarak belli bir sayıya ulaştığımızda kendi Akıllı arabamızı rahatça yapabileceğiz.
Dr. Ahmet Yazıcı
ESOGÜ Yapay Zekâ ve Robotik Laboratuarı
OSU-ACT Takım üyesi
Daha fazla bilgi için:
OSU-ACT team : http://www.ece.osu.edu/osuact
DARPA Urban Challenge: http://www.darpa.mil/grandchallenge